Approach

“Er is meer dan één manier om een animatiefilm te maken. Dit is de methode die wij de afgelopen tien jaar hebben ontwikkeld en voor onze projecten gebruiken.”

Idee

Alles begint bij een idee. Er moet iets verteld en – liefst – getoond worden. Maar waar de ene vraag enkel als ruw idee in het hoofd van één persoon bestaat, is de andere al uitgewerkt in een concrete ‘voice over’-tekst en storyboard. In welke fase het idee zich ook bevindt, met de briefing op zak maken wij er een voorstel van.

Het voorstel

Een voorstel gaat over inhoud, vorm, planning en prijs. Alles is nog mogelijk en voor elk deel toetsen we ideeën af.

Inhoud bevat de doelgroep en de verhaallijn. De vorm gaat over de grafische stijl, de speelduur, de toon,… In de planning geven we aan op welke manier we de productie aanpakken en de timing van de verschillende stappen. De richtprijs geeft aan wat dit voorstel ongeveer zou kosten.

Zo wordt duidelijk hoe wij het verdere project zien. Valt het voorstel in de smaak, dan kan het echte werk beginnen.

Het ontwerp

Het ontwerp – preproductie – is de fase waarin het project vorm krijgt. Verschillende stappen worden na elkaar uitgewerkt, geëvalueerd en goedgekeurd.

Alle inhoud uit de briefing zetten we om in een vlotte, gesproken tekst die door de stemacteur kan worden ingelezen. Het moodboard bepaalt de grafiek van de uiteindelijke film. Hier tonen we voor het eerst de personages, kleuren, vormen en compositie die we gaan gebruiken.

Verder stellen we enkele stemacteurs en muziekstukken voor.

Dan bedenken we acties die passen bij de tekst. Het document waarin we de blokjes tekst naast hun acties plaatsen, is het audiovisuele script. Dat gebruiken we om onze ideeën af te toetsen voor we beginnen te tekenen.

Een eerste storyboard bevat de teksten en acties uit het audiovisuele script en plaatst er telkens een geschetste tekening bij. De schetsen van het storyboard geven nog niet de finale look and feel van het project weer, wel de opeenvolging van de scènes en de compositie.

De beelden in de stijl van het moodboard maken we in het finale storyboard. In deze intensieve stap vervangen we de schetsen uit het geschetste storyboard door de beelden van de uiteindelijke animatie.

 

Hiermee ligt het vormelijke en inhoudelijke deel vast. Maar er beweegt nog niets…

De uitwerking

Hier komt het project tot leven. De vertelstem wordt ingesproken en legt zo speelduur en timing vast. En dat is wat wij nodig hebben om de animatie perfect te timen.

Animeren vraagt een hoop tijd, maar na enkele dagen tot weken verschijnt de eerste versie van de animatie. Na feedback op die eerste versie werken we de beelden helemaal af.

De afwerking

Als laatste komt het sounddesign. Die voegt de geluidseffecten, de opgenomen stem en de gekozen muziek toe en versterkt daarmee de beelden.

Afhankelijk van waar de animatie getoond zal worden maken we tot slot de juiste rendering. Met die laatste stap kan het project zijn leven beginnen leiden.