FAQ, een briefing.

Wij ontvangen projectvragen in alle mogelijke vormen en maten. De ene keer in onze mailbox, dan weer over de telefoon of langs de neus weg tijdens een gesprek. Voor ons is dat allemaal prima. Ontbreekt het ons nog aan informatie, dan stellen wij wel wat vragen. En het helpt wanneer er over de meest courante vragen al is nagedacht.

Daarom: hier de lijst met onze meest courante vragen:

Op één: moet er klank bij het beeld?

En wat is dat, klank? De audio bestaat uit drie grote delen: de stem, de effecten en de muziek. Samen vormen die de ‘klank’. Een stemacteur brengt de copytekst. Het is de stem die een kijker linkt aan de identiteit van de klant. De stemkleur, vertel -en schrijfstijl, het geslacht,… het speelt allemaal mee in de uiteindelijke ervaring die iemand heeft tijdens het bekijken van de animatie.
Dan zijn er nog de geluidseffecten. De swoosh, boing, wham geluiden die je hoort en de acties onderstrepen. Haal je de effecten van een film, dan lijkt die vaak een heel stuk minder vlot. Hoewel de effecten zeer belangrijk zijn is het niet nodig om ze te beschrijven in de briefing. Al mag het natuurlijk wel. En hetzelfde geldt voor de gekozen muziek.
Wel of niet? Het hangt af van wat je wil bereiken en waar je de film gaat spelen.

Op twee: het publiek? Waar gaat het publiek de animatie zien?

Wie de film uiteindelijk te zien gaat krijgen en de manier waarop bepaalt veel van zowel aanpak, speelduur, vertelstijl en tempo. Is het publiek jong of oud? Kent het iets van wat je gaat vertellen of zijn het absolute leken? En zitten ze in een zaal waarna jij uitleg kan geven of zijn ze op de trein aan het scrollen op hun telefoon? Het ene publiek is het andere niet en op sociale media moet je meer opvallen dan tijdens een verkoopsgesprek.

Op drie: het doel?

Het is een kunst om een duidelijke keuze te maken over het doel. Dat lijkt misschien eenvoudig maar vraagt wat durf en inzicht. Lukt dat niet, eindig je met een film die voor alles moet dienen maar nergens echt goed voor is. Neem iemand die op sociale media enthousiast moet worden gemaakt om door te klikken naar een website over een product. Daar maak je een teaser voor en geen instructievideo. Je hebt niet veel tijd en details leest die persoon wel op de site. Als je toch teveel wil vertellen in de animatie, verveel je de kijker en haakt die af.

Op vier: hoe lang moet de animatie duren?

Soms is een speelduur strikt bepaald omdat het bijvoorbeeld om een tv-spot gaat. In andere gevallen steekt het niet zo nauw. Hoe lang de animatie uiteindelijk duurt, bepaalt wel sterk de uiteindelijke prijs. Daarom is het belangrijk om vanuit het beschikbare budget te denken maar wel rekening te houden met factoren zoals het doel.

Op vijf: is er een deadline?

We weten ook graag wanneer het project klaar moet zijn. Animeren is een tijdrovende bezigheid dus ook al duurt een animatie maar één minuut, kan het best zijn dat we meer dan een maand nodig hebben om alles klaar te krijgen.

Op zes: taal of talen?

Tekst kan worden ingelezen door een acteur maar even goed kan er tekst in beeld worden getoond of kunnen er ondertitels op de animatie worden geplaatst. Moet een film ook in andere talen dan de eerste worden omgezet, dan kan dat maar heeft het invloed op de aanpak en het budget.

En op zeven: heb je al een voorbeeld in gedachten?

Soms is het makkelijker om al het voorgaande simpelweg te tonen. Als er een voorbeeld is waar je spontaan aan denkt in termen van ‘wel, dat zou ook goed zijn voor mijn project’, dan horen we het graag. Als we het er niet mee eens zouden zijn, zullen we ook meteen zeggen waarom 😉

Thijs Merckx
thijs@driftanimation.be

Scenario- en Tekstschrijver / Animator / Zaakvoerder

No Comments

Post A Comment